top of page

SÖKMOTOROPTIMERING

 

Sökmotoroptimering kallas också för SEO från engelskans Search Engine Optimisation och det betyder att man med olika metoder påverkar sin hemsidas synlighet.

Egentligen skulle man nästan kunna döpa om sökmotoroptimering till googleoptimering eftersom Google har så stor marknadsandel av alla sökningar som görs. I Sverige görs över 50 miljoner sökningar varje dag. Det betyder att varje människa googlar i genomsnitt 5 gånger per dag. Men hur gör man då för att som det kallas rankas bra via sökningarna? Ja, den som kunde lista ut exakt hur Googles algoritmer fungerar skulle garanterat ligga på en solstol just nu. Vi andra får se till att påverka allt som vi vet är viktigt och redan innan hemsidan sätts upp är dessa två punkter givna för att nå framgång med sökmotoroptimeringen.

  1. Vi gör en sökordsanalys för att få fram de sökordsvolymer som används vid sökningar som är relevanta för dina produkter och/eller tjänster. En sökordsanalys är A och O för att säkerställa vilka sökord som man ur lönsamhetsperspektiv ska välja att optimera för.

  2. Vi gör en strukturkarta med sökordsanalysen som grund där din hemsidas olika sidor och innehåll ska representera rätt sökord och rätt titlar. Genom att sätta upp denna struktur blir din sida relevant både för dina besökare samt för sökmotorerna. 

Har de två övre stegen för sökmotoroptimeringen gjorts innan din hemsida lanserades finns det nu bra förutsättningar för fortsättningen.

Det som är speciellt med att driva trafik med hjälp av sökmotoroptimering är att det inte krävs någon budget för annonsering. Däremot är det en hel del löpande arbete som krävs för att nå framgång och det tar lång tid innan resultatet av arbetet syns ordentligt. Från lanseringen kan det 3-6 månader innan de första resultaten syns. En del av det löpande arbetet består av följande punkter.

  1. Vi arbetar med länkningar från andra sidor till ditt företags sida. Länkarna är helt avgörande för hur högt din sida hamnar i sökresultaten.

  2. Vi gör kontinuerliga finjusteringar för att förbättra dina resultat. 

  3. Vi gör löpande uppdateringar för att visa för Google att sidan lever.

Sökmotoroptimering handlar till stor del om att avsätta pengar i sin budget för något som ger frukt efter 1-2 år. Det handlar inte om att spendera utan om att investera.

Genom att investera i hjälp med sökmotoroptimering kommer ditt företag att kunna öka den organiska trafiken från Google, vilket kommer leda till fler affärer och högre tillväxt för ditt företag. Förutom att du nu genom sökmotoroptimeringen lyckas med den organiska delen av Google har du nu en förträfflig data från din SEO som även kan användas för att lyckas få bra resultat genom betald annonsering via Google Adwords. 

VILL DU VETA MER?

Tack för ditt meddelande. Vi återkopplar inom kort.

bottom of page